Jeśli ubiegasz się o kredyt hipoteczny, a źródłem Twojego dochodu jest działalność gospodarcza bank poprosi o zaświadczenia ZUS i US. Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdza brak zaległości w zobowiązaniach podatkowych. Zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdza brak zaległości w składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Zależnie od banku zaświadczenia mogą być potrzebne już na etapie wnioskowania o kredyt lub dopiero jako warunek uruchomienia. W większości przypadków oba zaświadczenia uzyskasz w terminie od jednego dnia do tygodnia i oba mogą być bezpłatne.
Zaświadczenia o braku zaległości w US (Urząd Skarbowy) i w ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) dotyczą Twojej firmy. Zamawiasz je więc po numerze NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej). Możesz wystąpić o zaświadczenia w wersji tradycyjnej, papierowej, z pieczątkami urzędu. Możesz również do banku przekazać zaświadczenia z podpisem elektronicznym. Z tego wpisu dowiesz się jak zawnioskować o wersję elektroniczną zaświadczeń i jakie pliki przekazać do banku, aby możliwa była weryfikacja podpisów.
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS
Zamówienie zaświadczenia ZUS
[1] Wchodzisz na Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Możesz zalogować się profilem zaufanym.
[2] Z poziomu panelu ogólnego lub bocznego menu wybierasz USŁUGI.
[3] Przefiltruj dostępne opcje po wyrażeniu „złożenie dokumentu RWN” lub po prostu „niezaleganie”. Następnie przejdź do usługi.
[4] W oknie formularza uzupełnij ilość zaświadczeń (wystarczy 1). Następnie kliknij DRUKUJ i ZAPISZ, aby pobrać plik na dysk komputera. Ten dokument będzie Ci za moment potrzebny w pdf. Możesz zamknąć okno, co spowoduje przekierowanie do dokumentu roboczego.
[5] Ekran dokumentu roboczego zawiera pole danych dokumentu i załączniki. W polu załączniki dodajesz ten zapisany wcześniej wniosek RWN. Po załadowaniu zobaczysz dokument na liście załączników.
[6] Klikasz WYŚLIJ, wybierasz opcję odbioru oraz AUTORYZUJESZ. Następnie czekasz na powiadomienie, że zaświadczenie jest gotowe.
Pobranie gotowego zaświadczenia ZUS
[1] Gdy otrzymasz wiadomość z ZUS logujesz się ponownie do PUE ZUS i wchodzisz w skrzynkę odbiorczą.
[2] Wchodzisz w „odpowiedź z ZUS”, która będzie zawierała potrzebne zaświadczenie.
[3] Klikasz EKSPORTUJ, żeby pobrać katalog zip. W tym katalogu po rozpakowaniu będzie plik xml niezbędny do weryfikacji podpisu.
[4] Następnie wybierasz opcję SZCZEGÓŁY i PRZEGLĄDAJ DOKUMENT. Otworzy się ekran z zaświadczeniem.
[5] Klikasz DRUKUJ i jako drukarkę wybierasz „Microsoft Print to PDF” lub „Zapisz jako pdf”. W ten sposób zapiszesz zaświadczenie ZUS o niezaleganiu w wersji dokumentu pdf. Nie możesz wydrukować zaświadczenia na zwykłej drukarce i go zeskanować, bo nie będzie to już wersja elektroniczna.
[6] Do banku lub do pośrednika kredytowego wysyłasz:
- zaświadczenie ZUS w wersji pdf
- plik xml.
Bezpłatne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
Wnioskując o zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu w podatkach zaznacz również opcję braku prowadzenia postępowań podatkowych i egzekucyjnych. Od lipca 2022 na zaświadczeniach nie ma już informacji o postępowaniach i wykroczeniach skarbowych. W tej kwestii bank może poprosić o dodatkowe oświadczenie.
Nadal możesz zamówić tradycyjną wersję zaświadczenia US z opłatą skarbową 21 zł (wniosek papierowy lub przez e-PUAP). Dla banku jednak w zupełności wystarczy bezpłatna wersja zaświadczenia o niezaleganiu zamawiana przez e-Urząd Skarbowy.
[1] Zaloguj się do e-Urząd Skarbowy
[2] W menu bocznym rozwiń sekcję DOKUMENTY i wybierz ZŁÓŻ DOKUMENT. Możesz również skorzystać ze skrótu „Najpopularniejsze”.
[3] Zaświadczenie US o braku zaległości podstawi się jako pierwsze na liście.
[4] Zaznacz potrzebne opcje, w tym brak postępowań…
[5] Potwierdź swoje dane, zaznacz opcję „po numerze NIP„, wpisz cel zaświadczenia np. przedłożenie w banku. Na koniec akceptuj i wyślij.
[6] W ciągu kilku minut gotowe zaświadczenie znajdziesz na zakładce dokumenty – otrzymane.
[7] Gotowe zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach w pdf będzie zawierało aktywny panel podpis. To wystarczy do weryfikacji w banku. Tak pobrany plik prześlij do banku lub do pośrednika kredytowego.
Mam nadzieję, że ta instrukcja będzie pomocna. Jeśli potrzebujesz wskazówek w kwestii innych formularzy zajrzyj do zakładki INSTRUKCJE.
Bożena Myszczyszyn, Ekspert kredytowy Poznań.