Wpis hipoteki wiąże się z podatkiem.
Jest to podatek od czynności cywilno-prawnej ustanowienia hipoteki.
W tym celu wypełniasz druk PCC-3 (i ewentualnie załącznik PCC-3A dla współwłaściciela).
Deklarację składasz do Urzędu Skarbowego (tego, z którym rozliczasz podatek dochodowy) w terminie 14 dni od daty podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki (jest to data dokonania czynności niezależnie od daty złożenia wniosku w sądzie).
W tym samym terminie opłacasz deklarację w wysokości 19 zł .
Co najważniejsze – deklarację możesz złożyć ON-LINE
Wchodzisz na stronę Ministerstwa Finansów i szukasz formularzy interaktywnych.
Dla Twojej wygody zamieszczam ścieżkę dostępu:
PCC3 ON-LINE [link do formularzy interaktywnych]
W tabelce, w kolumnie z właściwym rokiem (aktualnie 2022) wchodzisz kolejno w PCC-3 i w razie potrzeby PCC-3A.
Wypełniasz, autoryzujesz (np. profilem zaufanym lub danymi z PIT), wysyłasz.
Jeszcze tylko przelew… logujesz się do bankowości elektronicznej, wybierasz opcje przelewów na organy podatkowe, wybierasz odpowiedni symbol formularza (numer konta urzędu powinien się podstawić), w miejscu okresu podajesz dzień dokonania czynności (ustanowienia hipoteki), wysyłasz na konto urzędu 19 zł .
I TO JUŻ WSZYSTKO 🙂
Jeśli jednak nie jesteś pewien, czy sobie poradzisz lub wolisz złożyć deklarację tradycyjnie, papierowo to czytaj dalej lub zajrzyj to instrukcji wypełniania deklaracji PCC-3, którą przygotowałam z myślą o moich Klientach i innych czytelnikach strony. Link do instrukcji: PCC3 instrukcja wypełniania formularza [hipoteka]
Szerzej o hipotece i podatku PCC-3
W przypadku kredytów, których zabezpieczeniem jest hipoteka ustanowiona na nieruchomości powstaje obowiązek złożenia do Urzędu Skarbowego deklaracji PCC-3 i uiszczenia podatku od czynności cywilno-prawnej ustanowienia hipoteki (19 zł) w terminie 14 dni od dnia podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki przez właścicieli nieruchomości. Moment podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki i złożenia do sądu stosownego wniosku zależy od rodzaju transakcji:
[1] Na rynku wtórnym (zakup mieszkania/działki od osoby fizycznej, budowa domu systemem gospodarczym) będzie to warunek uruchomienia kredytu. Data na oświadczeniu o ustanowieniu hipoteki nie może być wcześniejsza niż data, w której ustanawiający hipotekę staje się właścicielem (data aktu notarialnego przenoszącego własność).
[2] Na rynku pierwotnym (zakup/budowa przez dewelopera, SM) i analogicznie w przypadku zakupu w drodze przetargu lub wykupu mieszkania od Gminy/Skarbu Państwa najpierw nastąpi wypłata środków z kredytu, a dopiero potem przeniesienie własności. W ślad za tym wpis hipoteki (umowa kredytowa będzie zawierała termin złożenia w sądzie wniosku o wpis hipoteki wraz z oświadczeniem o ustanowieniu hipoteki).
Umowa kredytowa informuje o obowiązku złożenia deklaracji PCC-3 i opłacenia podatku od czynności cywilno-prawnej ustanowienia hipoteki. Bank jednak nie rozlicza kredytobiorców z tego obowiązku i w większości przypadków deklarację należy przygotować samodzielnie.
WAŻNE
[1] W przypadku zawarcia wniosku o wpis hipoteki wraz z oświadczeniem o ustanowieniu hipoteki w treści aktu notarialnego kupna-sprzedaży nieruchomości (najczęściej dotyczy to rynku wtórnego) podatek od czynności cywilnoprawnej ustanowienia hipoteki pobierze i odprowadzi notariusz. W takiej sytuacji nie składasz już dodatkowo PCC-3.
[2] Deklarację PCC-3 składasz również w przypadku, gdy hipoteka ustanawiana jest na innej nieruchomości niż cel kredytowania lub gdy w trakcie trwania umowy kredytowej następuje zmiana zabezpieczenia na inną nieruchomość.
Wysokość podatku od czynności cywilno-prawnej ustanowienia hipoteki to aktualnie 19 zł (zabezpiecza wierzytelność zarówno o wysokości ustalonej jak i nieustalonej).
W przypadku jednego właściciela nieruchomości wypełniany jest tylko formularz PCC-3. W przypadku większej liczby właścicieli nieruchomości na każdego wypełniany jest oddzielny załącznik PCC-3A.
Formularze papierowe znajdziesz na Portalu Podatkowym.
Instrukcja wypełniania deklaracji PCC-3
oraz załącznika PCC-3A
PCC-3 instrukcja – strona 1 formularza
Pole 1 – wpisujesz odpowiednio PESEL lub NIP właściciela / pierwszego współwłaściciela (NIP dla osób prowadzących działalność gospodarczą)
4 – data dokonania czynności tj. data podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki
5 – dane Urzędu Skarbowego, tego, z którym normalnie rozliczasz się z podatkiem dochodowym
6 – zaznaczasz złożenie deklaracji
7 – zaznaczasz podmiot zobowiązany solidarnie do zapłaty podatku w przypadku dwóch i więcej właścicieli lub inny podmiot w przypadku jednego właściciela
8 – zaznaczasz osoba fizyczna (o ile występujesz w roli osoby fizycznej)
Pola do 9 do 20 – to dane osobowe i adresowe właściciela / pierwszego współwłaściciela
21 – zaznaczasz umowa
Pola 22 i 23 – terytorium RP
24 – wpisujesz treść analogiczną, która była we wniosku o wpis hipoteki np.
“wpis hipoteki umownej do kwoty … na rzecz banku …. tyt zabezpieczenia spłaty kredytu nr umowy …. z dnia …. , numer księgi wieczystej ….”
PCC-3 instrukcja – strona 2 formularza
Jedyne co musisz zrobić to wpisać w trzech polach kwotę 19 zł (pole 43, 47, 54)
PCC-3 instrukcja – strona 3 formularza
Pole 54 – wpisujesz ile składasz załączników PCC-3A w przypadku współwłasności
Pola od 65 do 68 – dane i podpis właściciela lub pierwszego współwłaściciela
ZAŁĄCZNIK PCC-3A
tylko w przypadku, gdy jest więcej niż jeden właściciel
Pole 1 – wpisujesz odpowiednio PESEL lub NIP współwłaściciela (drugiego lub kolejnego)
2 – data dokonania czynności tj. data podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki
3 – wpisujesz który to z kolei załącznik PCC-3A
4 – dane Urzędu Skarbowego, tego, z którym rozlicza się pierwsza osoba (wskazana w PCC-3)
5 – zaznaczasz złożenie deklaracji
6 – zaznaczasz osoba fizyczna (o ile występujesz w roli osoby fizycznej)
Pola do 7 do 18 – to dane osobowe i adresowe współwłaściciela (drugiego i kolejnego)
19 – zaznaczasz podmiot zobowiązany solidarnie do zapłaty podatku
Pola od 20 do 23 – w tym miejscu powtarzasz dane osobowe pierwszego właściciela wymienionego w druku podstawowym PCC-3
24 – wpisujesz 19 zł
Pola od 25 do 28 – dane i podpis współwłaściciela (drugiego lub kolejnego)
Deklarację składa się do urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania (nie jest to równoznaczne z zameldowaniem) właściciela wymienionego w deklaracji PCC-3, czyli do urzędu, z którym normalnie kredytobiorca, właściciel nieruchomości rozlicza się z podatku dochodowego. Deklarację można też wraz z dowodem opłacenia wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Sprawdź również jak wygląda kwestia podatku przy hipotece łącznej lub zmianie treści hipoteki Hipoteka łączna a PCC-3, zmiana treści hipoteki a PCC-3
Jeśli ten blog kredytowy i wpis były dla Ciebie pomocne możesz podziękować opinią w Google.
Autor: Bożena Myszczyszyn Ekspert Kredytowy Poznań

Dziękuję bardzo, pożar opanowany bez wizyty w urzędzie. Już widziałam nad sobą widmo “wykroczenia skarbowego”…
Proponuję dorzucić też instrukcję wypełnienia druku przez kreator ze strony podatki gov, ale udało się na podstawie obecnego artykułu.
Cieszę się, że pomogłam. Drugą Instrukcję z wypełnianiem deklaracji na portalu podatkowym mam na innej stronie LINK, trzeciej nie przewiduję tworzyć.
Dziękuję, dokładnie taki opis był potrzebny.
Konkretnie i jasno na niełatwy temat, życie mi Pani uratowała tym wpisem, dziękuję 🙂
Chwala Pani za ta instrukcje !